"أمنية فريد".. رحالة مصرية تركت الوظيفة البنكية لتستكشف العالم

الثلاثاء 26-07-2016 AM 10:19

أمنية فريد.. صورة من صفتحها على انستجرام

شعرت بأن الحياة التي تريد أن تعيشها لا تتوافق مع وظيفتها البنكية الثابتة، فتركت الاستقرار الذي يسعى وراءه الكثيرون مفضلة الشغف الذي تقابله في رحلاتها لاستكشاف العالم.

وقالت أمنية فريد (26 عاما) مصرية مستقرة حاليا في العاصمة الإماراتية أبو ظبي، لأصوات مصرية، إنها انتظرت عاما كاملا قبل أن تنفذ قرارها بالاستقالة حتى وجدت مصدرا للدخل عبر الإنترنت يجعلها قادرة على تحقق حلمها بالسفر، واتخذت هذه الخطوة بعد 3 سنوات من عملها بأحد بنوك الإمارات.

 

 

وعلى مدار العام الماضي وحتى الآن، سافرت أمنية فريد -التي يتابع أسفارها الآلاف عبر موقع انستجرام- إلى روسيا وكوريا الجنوبية واليابان والمغرب وجنوب أفريقيا وألمانيا وأسبانيا وإيطاليا.

وأضافت "في ثقافتنا العربية فكرة إن ست تسافر لوحدها مش مقبولة، والكل دايما باصص عليها، وشايفين إنها بتضيّع وقتها وبتعرض نفسها للخطر ولازم تستقر".

ولم تنصت أمنية إلى الأصوات التي حاولت إحباط عزيمتها وجعلها تتراجع عن فكرة السفر، قائلة "وانت بتلف العالم بتقابل ناس وبتعمل حاجات جديدة هو ده شغفي في الحياة.. هو ده اللي بيخليني مبسوطة".

 

وتابعت "مش عاوزة أعيش حياتي زي كل الناس اللي حياتهم مقتصرة على الشغل والأكل والخلفة والنوم.. عاوزة بعد 5 سنين من دلوقتي لما أبص لورا أقول لنفسي هي دي الحياة اللي كنت عاوزة أعيشها مش اللي مجتمع فرضها عليا.. والعمر ميسرقنيش من غير ما أحقق أحلامي".

وتقوم أمنية بالكتابة عن رحلاتها لبعض المواقع الإلكترونية، ومساعدة الأشخاص الذين يريدون التخطيط لأسفارهم، وذلك من أجل توفير عائد مادي يجعلها تتابع أسفارها دون الحاجة للاعتماد على أسرتها ماديا.

وتصف الكتابة بأنها "شغفها" الثاني بعد السفر، وتحلم بأن تصبح من كتّاب الرحلات المعروفين عالميا، وأن تقدم برنامج عن السفر والرحلات يجيب عن استفسارات الراغبين بالسفر لا سيما الفتيات.

وأشارت إلى أن إقناع أهلها بسفرها جاء بشكل تدريجي، قائلة "أول مرة سافرت في حياتي كانت مع أهلي في رحلة إلى فرنسا وبعدها أقنعتهم بالسفر ضمن مجموعات لحد ما بقيت أسافر لوحدي".

وأضافت "ولحد دلوقتي لازم أعرض عليهم خط سير كل رحلة ويتواصلوا معايا يوميا بالتليفون عشان يطمنوا عليا".

وتتواجد أمنية فريد حاليا في اليابان، وتخطط بعدها لزيارة الصين وهونج كونج وتايوان وإندونيسيا، وتقول "طالما باخد بالي من نفسي وعندي مصدر دخل يخليني أسافر ومش بعمل حاجة غلط يبقى ليه لأ".

وتتمنى أمنية أن تستمر في استكشاف العالم بعد زواجها وتقول"عارفة إن ده حلم صعب تحقيقه بس نفسي اللي هتجوزه يكون هو كمان بيحب للسفر ونكمل رحلتنا سوى أو على الأقل نسافر من فترة للتانية ويكون بيحب الحياة مش أقصى طموحه انه يرجع من الشغل يعد قدام التلفزيون".

تعليقات الفيسبوك