بعد ارتفاع التضخم لمستوى قياسي.. وجبة غداء من البطاطس تكلف 30 جنيها

الأحد 12-02-2017 PM 05:06

سيدة تشتري فاكهة في سوق بالقاهرة. صورة من رويترز

لإعداد وجبة غداء مكونة من البطاطس المقلية فقط، دفعت صباح محمود، ربة منزل من بني سويف، نحو 30 جنيها.

تقول صباح، التي تعيش مع زوجها و5 أبناء، لأصوات مصرية "اشتريت كيلو بطاطس بحوالي 6 جنيه وإزازة زيت بـ19 جنيه، وعلبة جبنة، ودفعت 30 جنيه والاسم اتغدينا بطاطس مقلية".

تشتكي صباح من ارتفاع الأسعار بشكل مبالغ فيه وتقول "للشهر التالت باحس بارتفاع الأسعار بشكل كبير".

وسجل معدل الزيادة السنوية في أسعار المستهلكين مستوى قياسي في يناير، حيث بلغ 29.6% في إجمالي الجمهورية، مقابل 24.3% في ديسمبر، مدفوعا بقفزة كبيرة في أسعار الطعام والشراب، وفقا لبيانات الجهاز المركزي للتعبئة العامة والإحصاء المعلنة أمس السبت.

واتخذت الحكومة عدة إجراءات ذات أثر تضخمي خلال الشهور الماضية، حيث رفعت أسعار الكهرباء في أغسطس الماضي، ثم بدأت تطبيق ضريبة القيمة المضافة التي تصاحبها عادة زيادة في الأسعار، في منتصف سبتمبر.

وأعلن البنك المركزي في نوفمبر تعويم الجنيه بشكل كامل، وبعدها بساعات أعلنت الحكومة زيادة أسعار البنزين والسولار والمازوت والكيروسين وغاز السيارات واسطوانة البوتاجاز بنسب تتراوح بين 7.1% و87.5%.

زوج صباح يعمل عامل تراحيل باليومية "أحيانا شغال وأحيانا لأ ولو اشتغل بياخد 80 أو 90 جنيه في اليوم".

عندما تعد صباح لأسرتها وجبة غداء مكونة من اللحم تصرف ما لا يقل عن 150 جنيها وتقول "يا دوب باجيب نص كيلو لحمة ورز وزيت وخضار وبصل وطماطم، وأرجع من السوق صارفة ييجي 150 جنيه".

وبحسب بيانات جهاز الإحصاء، بلغ معدل التضخم السنوي في أسعار الطعام والشراب 38.6% في يناير.

قبل القفزة التي شهدتها الأسعار، كانت صباح تقوم بإعداد وجبة غداء من اللحوم أو الدواجن كل يوم أحد وخميس أسبوعيا نظرا لإقامة سوق القرية التي تقطن بها خلالهما "كنت باطبخ لحمة يوم الحد والخميس لكن دلوقتي خلاص مش هقدر على تمنها بعد ما سعرها وصل 120 جنيه".

تقول صباح "إحنا بقينا ساعات بناكل طقة ونفوت التانية علشان مفيش فلوس نعمل أكل".

تضطر صباح إلى اللجوء للأكل الشعبي تجنبا لارتفاع الأسعار "لكن ما بقتش تفرق في السعر أنا لو عملت شوية بيض وجبنة للعيال علشان يتغدوا بدفع 30 جنيه".

تشير صباح إلى ارتفاع أسعار الجبن قائلة "كنت باجيب العلبة بحوالي 3 جنيه دلوقتي بقت بـ6 جنيه وأكتر، والبيضة الواحدة وصلت 150 قرش".

وسجلت أسعار الجبن ارتفاعا قدره 40.5% على أساس سنوي خلال شهر يناير الماضي، فيما ارتفع سعر البيض بنسبة 17.7% خلال نفس الشهر.

أمام ارتفاع الأسعار اضطرت صباح وأولادها للاستغناء عن بعض الأشياء الضرورية "كنا بنشرب شاي كام مرة في اليوم دلوقتي لو جوزي مش في البيت مش بنشرب علشان نوفر الشاي والسكر اللي سعرهم غلي أوي".

وسجل سعر الشاي ارتفاعا قدره 86% خلال شهر يناير على أساس سنوي، فيما ارتفع سعر السكر 79.9%.

وتقول صباح إن مخصصاتها التموينية من السكر لا تكفي "يا دوب باخد 3 كيلو سكر ودول مش بيكفو، وبحاول على قد ما أقدر ما نستهلكش أكتر من كده علشان ما اضطرش اشتري الكيلو من بره بسعر 15 جنيه".

تسترجع صباح ما كانت تفعله سابقا وتقول "زمان كنت بنزل السوق بقلب جامد واشتري اللي عوزاه، دلوقتي مفيش.. بقيت أخاف أنزل".

وتوضح أصوات مصرية من خلال الإنفوجراف التالي نسب الزيادة السنوية لبعض السلع الغذائية خلال شهر يناير.

السلع الغذائية التي شهدت أكبر زيادة سنوية خلال شهر يناير

تعليقات الفيسبوك